Jeszcze kilkaset kilometrów tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim
Pętla Berlin - Szczecin - Kołobrzeg, Trasa Doliny Rzeki Płoni czy odcinek Trasy Wału Pomorskiego - między innymi te projekty będą realizowane drugim etapie wdrażania koncepcji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.
Koszty planowanych inwestycji przekraczają 430 mln złotych. Pomorze Zachodnie wdraża unikalną w skali kraju i Europy koncepcję budowy sieci tras rowerowych. Jej pierwszy etap to ponad 1100 kilometrów. Obejmuje długodystansowe szlaki: Velo Baltica, Blue Velo, Trasę Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasę wokół Zalewu Szczecińskiego. Gotowych jest już w sumie 630 km, a w fazie realizacji ponad 250 km! Wiele inwestycji znajduje się na finiszu, więc Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o rozpoczęciu wdrażania drugiego etapu, czyli budowie odcinków kolejnych sześciu tras.
- Nikt nie jedzie tak szybko jak my, żaden inny region nie realizuje tak spektakularnych inwestycji w infrastrukturę rowerową - mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Nasza sieć tras będzie miała docelowo 1500 kilometrów! Planujemy teraz między innymi stworzenie urokliwej Trasy Doliny Rzeki Płoni. Natomiast we współpracy z niemieckimi samorządami chcemy zbudować i promować trasę Berlin - Szczecin - Kołobrzeg, która ma przeogromny potencjał.
Trasa, która połączy stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort, będzie miała formę pętli. Południowa odnoga prowadzić będzie przez Siekierki, Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Barlinek, Choszczno, Drawsko Pomorskie (wspólny przebieg z Trasą Pojezierzy Zachodnich), a od Złocieńca do Kołobrzegu włączy się w Stary Kolejowy Szlak. Północna odnoga ma przebiegać przez polsko-niemiecką granicę w okolicach miejscowości Pargowo, a dalej przez Szczecin, Stepnicę, Golczewo, Gryfice, Gościno. Przy czym na odcinku Stepnica - Skrzydłowo k. Rymania wymagała będzie budowy od podstaw.
- To duże wyzwanie inwestycyjne, ale warto je podjąć, bo nowobudowany odcinek obejmie kilka gmin, które są mocno zaangażowane w rozwój infrastruktury rowerowej - wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. - Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego rozwija się dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami. Przygotowując kolejne projekty, chcemy docenić te gminy, które już podjęły wysiłek finansowy, które budują drogi rowerowe na swoim terenie. Nowe trasy pozwolą „spiąć” je w większą całość.
Konsultacje z gminami dotyczące poszczególnych tras rozpoczną się w najbliższych dniach. Prawdopodobnie potrwają kilka miesięcy. Zaplanowane zostały również spotkania z niemieckimi samorządowcami.
Budowa trasy Berlin - Szczecin - Kołobrzeg ma być finansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego oraz z programu INTERRREG.
Lista planowanych przez samorząd województwa zadań inwestycyjnych jest długa. Oprócz trasy Berlin - Szczecin - Kołobrzeg mają powstać również:
- Trasa Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin - Połczyn-Zdrój - Barwice, Grzmiąca
- Trasa Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin - Polanów -
Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice - Mrzeżyno
- Trasa Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo - Polanów
- Trasa Doliny Rzeki Płoni (z Barlinka do Szczecina).
Koszty wszystkich projektów przewidzianych w II etapie realizacji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego szacowane są na 434 mln złotych. Powstać ma ponad 300 kilometrów tras. Dzięki planowanymi inwestycjom wspomniana sieć długodystansowych regionalnych szlaków rowerowych będzie liczyła w sumie 1500 km.
Ostatnio korzystałem z ścieżek rowerowych w powiecie kołobrzeskim i są już mocno nadszarpnięte "duchem czasu " - nawierzchnie popękane, przerośnięte korzeniami. dziurawe. Wokół mnóstwo śmieci , nie mówiąc już o tym , że na niektórych odcinkach ścieżki rowerowe wykorzystywane są jako drogi do posesji. Ogólnie rzecz biorąc SMUTNY WIDOK
Szczególnie odradzam rodzinom z dziećmi.