Pociąg Europejski, czyli ósma hybryda dla Pomorza Zachodniego
Kolejny pociąg z podwójnym napędem - elektrycznym i spalinowym - wyruszył na zachodniopomorskie szlaki kolejowe. To już ósma hybryda zakupiona przez samorząd województwa.
Wygodna, nowoczesna, przyjazna środowisku. I z bardzo efektownym malowaniem. Gwiazdy z unijnej flagi przypominają, że Polska i Pomorze Zachodnie są częścią Europy. A zakupy nowoczesnego taboru są finansowane z funduszy UE.
- Dojechała do nas hybryda europejska. Kolejny, ósmy już pociąg z serii hybryd. Jako pionierzy w Polsce zakupiliśmy je na potrzeby obsługi połączeń regionalnych na Pomorzu Zachodnim. To jest element konsekwentnie, od już ponad 10 lat, realizowanej polityki polepszenia standardu połączeń - przypomniał marszałek Olgierd Geblewicz. - Dzięki temu dziś możemy powiedzieć, że jeździmy najnowocześniejszą flotą w Polsce. Że nasi pasażerowie mogą korzystać z pociągów nie tylko nowoczesnych, ale i ekologicznych.
Marszałek zauważył, że liczba pasażerów w pociągach regionalnych rośnie.
- Te pojazdy to bardzo dobra alternatywa dla samochodów. W ostatnim czasie paliwo w Polsce do najtańszych nie należy. Wszyscy odczuwamy rosnące koszty zakupu benzyny, oleju napędowego. Dlatego odnotowujemy wzrost liczby pasażerów w pociągach regionalnych - poinformował Olgierd Geblewicz. - Pojazdy, hybrydowe oszczędzają paliwo. Spalają znacznie mniej oleju napędowego niż klasyczne szynobusy. Co powoduje dwie korzyści. Korzyść w wymiarze ekonomicznym i korzyść w ochronie środowiska. Kupujemy hybrydy, by chronić środowisko naturalne i nasze kieszenie - podkreślił marszałek.
Gospodarz uroczystości wyjaśnił też, dlaczego pociąg zdobią europejskie złote gwiazdy. A w przestrzeni pasażerskiej umieszczone zostały specjalne grafiki, przedstawiające np. Morskie Centrum Nauki czy Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, czyli projekty realizowane ze środków unijnych.
- Wszystkie 70 pojazdów, które kupiliśmy dla Pomorza Zachodniego w ostatnim dziesięcioleciu, było współfinansowanych z Funduszy Unii Europejskiej. Winniśmy o tym pamiętać, że dzięki naszemu członkostwu w UE możemy korzystać z tych dobrodziejstw i dlatego nazwaliśmy ten pociąg europejskim. W takich barwach będzie on jeździł po Pomorzu Zachodnim. By podkreślać to, że jesteśmy dumnymi Europejczykami na Pomorzu Zachodnim, że chcemy być w UE - stwierdził marszałek Olgierd Geblewicz.
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj przypomniał, że samorząd województwa zakupił już 48 nowoczesnych pociągów z Newagu. A do konca roku ma być ich 52.
- To jest naprawdę wielka flota i zarządzanie nią to wielkie wyzwanie, które wymaga doskonałej współpracy, kooperacji między trzeba podmiotami: urzędem marszałkowskim, producentem pociągów i operatorem, czyli POLREGIO - podkreślił Tomasz Sobieraj. - Chcę bardzo podziękować Wydziałowi Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, w osobie pani dyrektor Jadwigi Rajkiewicz, producentowi pojazdów,, NEWAGowi w osobie pana prezesa Zbigniewa Konieczka i dyrektorowi Zachodniopomorskiego Zakładu POLREGIO Andrzejowi Chańce.
Prezes Newagu, który po raz kolejny gościł w Szczecinie na premierze nowego pojazdy, tym razem przygotował wyjątkową niespodziankę. Poinformował, że ósma hybryda wyprodukowana dla Pomorza Zachodniego jest przystosowana do zamontowania tzw. superkondensatora. I wkrótce pociąg zyska to nowoczesne urządzenie.
- Co to spowoduje? Między innymi to, że do 60 km/h pociąg będzie korzystał z energii zgromadzonej w superkondensatorze podczas hamowania. Czyli rozpędzając pociąg, jedziemy za darmo. Policzyliśmy korzyści. Jeżdżąc tylko między Goleniowem a Kołobrzegiem tym pociągiem, w ciągu roku zaoszczędzimy na emisji dwutlenku węgla jakieś 550 ton! I 250-300 ton paliwa. Tylko na tej jednej trasie - wyjaśnił prezes Zbigniew Konieczek.
Na trasie do Kołobrzegu pociąg będzie można spotkać najczęściej. Dlaczego? Ponieważ tylko do Goleniowa pociągi jeżdżą „pod prądem”, a dalej - przez Nowogard, Płoty, Gryfice, Trzebiatów - linią niezelektryfikowaną (402). Pojazdy z podwójnym napędem stworzone są do obsługi właśnie takich połączeń. Możliwość zmiany źródła zasilania pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i znacząco ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Hybrydy na torach to również komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz ułatwienia w organizacji przewozów.
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh, wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, kursują po Pomorzu Zachodnim od stycznia 2021 r. Wtedy zadebiutowały dwie - bursztynowa i limonkowa. (Oryginalne malowanie symbolizuje naturalne skarby regiony i troskę o środowisko.) Do końca ubiegłego roku samorząd województwa zakupił jeszcze pięć takich nowoczesnych pojazdów (w tym „morski” pociąg z błękitną i niebieską malaturą imitującą krople wody). Umowa z firmą NEWAG SA przewidywała tzw. opcje (2+5+5) i Zarząd Województwa zdecydował o zakupie jeszcze pięciu hybryd. Pierwszą z nich właśnie powitaliśmy, kolejne zostaną dostarczone do końca roku.
Hybrydy obsługują połączenia Szczecin - Kołobrzeg - Koszalin, Szczecin - Szczecinek i Szczecin - Piła. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.
Ekologia na torach
Jedna hybryda (bez superkondensatora) to redukacja emisji zanieczyszczeń o 338 ton dwutlenku węgla! (Przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane.) Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny - do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton.
Klimatyzacja, internet, rowery
W hybrydach jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków. Na wyposażeniu 36WEh znajduje się również defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze urządzenia i systemy bezpieczeństwa ruchu (ETCS), a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla). Przyśpieszenie: elektr. ≥1,0 m/s2 / spalin. ≥0,4 m/s2
Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł (brutto). Wartość pięciu pociągów hybrydowych, które mają zostać dostarczone w tym roku to 123 mln zł (brutto). Zakupy nowoczesnego taboru są możliwe dzięki Funduszom Europejskim.
Ósma hybryda zakupiona przez samorząd województwa we wrześniu br. zaprezentuje się na europejskich salonach - pojazd z superkondensatorem (i wielkimi napisami Pomorze Zachodnie na kadłubie) będzie atrakcją Międzynarodowych Targów Techniki Transportowej - Inno Trans 2022 w Berlinie.
Komentarze na portalu informacje.kolobrzeg.pl są własnością ich twórców. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za opinie pozostawione w serwisie. Jeśli jakikolwiek komentarz uważasz za niestosowny lub narusza jakiekolwiek zasady komentowania w serwisie napisz na adres: studio@tkk.pl