Dobry rok w kołobrzeskim porcie
Za nami kolejny rok działalności kołobrzeskiego portu. Względem ubiegłego roku w porcie jachtowym przybyło rezydentów, natomiast w handlowym przeładowano o 63% więcej towarów.
Port Kołobrzeg ma za sobą kolejny rok wyróżniający się znaczącym wzrostem przeładunków towarów. 2023 rok zakończył się wynikiem 277,8 tys. ton. Jest on aż o 63% wyższy od osiągniętego w 2022 roku. Ten skok zawdzięczamy głównie nowym ładunkom, w tym przede wszystkim kukurydzy z Ukrainy. Bo Port Kołobrzeg, tak jak i porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został wskazany przez rząd do tranzytu zbóż z kraju naszych sąsiadów, któremu działania wojenne odcięły dostęp do portów czarnomorskich. Dzięki dobremu przygotowaniu, Port Kołobrzeg mógł „z marszu” przystąpić do akcji pomocy Ukrainie, jednocześnie zwiększając dochody miasta.
W 2018 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowano 110 tys. ton towarów. Wówczas największy wolumen przeładunków stanowiła grupa ładunków masowych, głównie kruszywo i drewno. W kolejnych latach nastąpiła wyraźna zmiana struktury przeładunków. W 2022 roku nowym ładunkiem stała się kukurydza, stanowiąca 41% wszystkich przeładunków. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48%. Towary przeładowywane w Porcie Kołobrzeg uległy zróżnicowaniu i do dominujących we wcześniejszych latach kruszywa i drewna, dołączyły: pellet, zboża, oraz nawozy.
Wzrost przeładunków kukurydzy był spowodowany wojną na Ukrainie, która była dotąd jednym z największych eksporterów kukurydzy na świecie. Jej eksport został wstrzymany w związku z działaniami wojennymi i m.in. blokadą portów czarnomorskich. Polska sąsiadująca z Ukrainą, stała się wtedy jednym z głównych krajów tranzytu ukraińskiej kukurydzy.
Innym czynnikiem, który przyczynił się do wzrostu przeładunków w Porcie Kołobrzeg, były inwestycje infrastrukturalne. W 2021 roku uruchomiono bocznicę kolejową, która ułatwiła transport towarów do portu. W ciągu pięciu ostatnich lat zwiększono również powierzchnie magazynowe z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2. Jest to wzrost dotychczasowej powierzchni o 75%.
Na zwiększenie wolumenu przeładunkowego miała wpływ także zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe. Wyposażona w odpowiedni, nowoczesny sprzęt, zapewnia sprawną obsługę statków.
Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym Port Kołobrzeg stał się bardziej atrakcyjnym miejscem do przeładunku towarów. Oczekuje się, że w kolejnych latach ich wolumen będzie dalej rósł. Port Kołobrzeg ma potencjał do dalszego rozwoju. W planach jest zwiększenie głębokości toru wodnego, dzięki czemu port będzie mógł przyjmować większe statki.
To w porcie handlowym, natomiast w Porcie Jachtowym przybyło rezydentów.
Kołobrzeski Port Jachtowy dzięki swoim walorom, historii, inwestycjom i działaniom promocyjnym, jest atrakcją zarówno dla mieszkańców, jak i coraz liczniejszych gości z kraju i zagranicy. W 2023 roku wyróżniono go Ikoną Pomorza Zachodniego, przyznawaną przez czytelników Gazety Wyborczej. O tym jak chętnie jest odwiedzany i ceniony, świadczą także liczby.
W 2019 roku liczba rezydentów - jachtów pozostających w porcie przez okres powyżej 6 miesięcy – sięgnęła 105. Lata 2020 – 2021 to czas pandemii COVID-19 i zmniejszenie liczby gości. To już jednak przeszłość, rezydentów sukcesywnie przybywa. W 2023 odnotowano ich 145. Rosnące zainteresowanie kołobrzeską mariną zawdzięczamy m.in.:
- nowoczesnej infrastrukturze, w pełni wyposażonej w wszelkie udogodnienia;
- dobremu skomunikowaniu drogowemu z całą Polską;
- atrakcyjności uzdrowiskowego miasta, od lat należącego do liderów rankingów poświęconych miejscom najchętniej wybieranym na wypoczynek.
Komentarze na portalu informacje.kolobrzeg.pl są własnością ich twórców. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za opinie pozostawione w serwisie. Jeśli jakikolwiek komentarz uważasz za niestosowny lub narusza jakiekolwiek zasady komentowania w serwisie napisz na adres: studio@tkk.pl