Urząd Marszałkowski testuje doświetlenie tras rowerowych
Ładne, komfortowe i bezpieczne, takie są trasy rowerowe budowane na Pomorzu Zachodnim. By były jeszcze bezpieczniejsze, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, testowane są rozwiązania, które mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo.
Na zachodniopomorskich szlakach pojawiły się już linie krawędziowe, a teraz instalowane są świecące znaczniki. Urząd zachęca mieszkańców i turystów do opiniowania tych rozwiązań, bo jeśli się sprawdzą, może być ich więcej.
- Szlaki rowerowe projektujemy tak, by wycieczki dawały frajdę, ale i były bezpieczne. Tworzona przez nas infrastruktura spełnia ten wymóg, jednak są w regionie miejsca, gdzie chcemy wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia. Często proste, niekoniecznie kosztowne rozwiązania, mogą dać najlepsze efekty. Właśnie dlatego testujemy linie krawędziowe i znaczniki fotoluminescencyjne. Jeśli się sprawdzą, to pojawią się w kolejnych miejscach – wyjaśnia marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Znaczniki fotoluminescencyjne
Pierwsze takie rozwiązanie pojawi się na odcinku Trasy Pojezierzy Zachodnich w miejscowości Sulimierz (Gmina Myślibórz) oraz na skrzyżowaniu drogi rowerowej z DW 151 pomiędzy m. Płotno a Lubiana (Gmina Pełczyce). Znaczniki fotoluminescencyjne będą świecić po zmroku, a zamontowano je w krawędziach dzięki czemu rowerzysta i pieszy wyraźnie widzą powierzchnię drogi rowerowej. Miejsca do przetestowania nowego rozwiązania zostały określone pod kątem możliwości poprawy bezpieczeństwa. W Sulimierzu krótki odcinek drogi rowerowej znajduje się w obszarze zabudowanym więc korzystają z niego również piesi. Odcinek nie jest oświetlony. Ponadto znaczniki zamontowano w miejscu gdzie droga rowerowa zmienia tor jazdy i przenosi się z nasypu kolejowego w drogę prowadząca do byłej stacji. Oddanie do ruchu gotowych odcinków planuje się na przełomie października i listopada. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, być może będzie stosowane również w kolejnych miejscach.
Linie krawędziowe
Kolejnym rozwiązaniem, które podnosi bezpieczeństwo są linie krawędziowe. To rozwiązanie zostało zastosowane na nowo otwartych odcinkach Waryń-Połczyn oraz Storkowo-Ginawa na Starym Szlaku Kolejowym. Dzięki liniom zarówno rowerzysta jak i pieszy są prowadzeni po drodze rowerowej nocą i widzą krawędzie szlaku.
Sezon jesienno-zimowy, kiedy szybciej zapada zmrok będzie czasem testowania obu rozwiązań. Zapraszamy rowerzystów i pieszych do włączenia się w akcję i umieszczania swoich zdjęć i komentarzy nt. rozwiązań na grupie Rowerem przez Pomorze Zachodnie na portalu społecznościowym facebook https://www.facebook.com/groups/pomzachodnierowerem
Po zmroku (często jeździmy) jadąc, posiadamy dobre światła a nie mając wyznaczonej krawędzi DDR która zlewa się poboczem i nie widać skrajnej to jest często mało komfortowe. Przynajmniej dla nas a jeździmy dużo. Wiec rozwiązanie wyznaczenia tymi markerami jest idealne. Gratulujemy pomysłu. Oby więcej takich DDR !