Poseł Prawa i Sprawiedliwości Czesław Hoc skierował do ministra infrastruktury zapytanie poselskie w sprawie tymczasowego wykluczenia komunikacyjnego Kołobrzegu dotyczącego połączeń kolejowych o charakterze regionalnym („POLREGIO”) i krajowym.

Chodzi również o Express InterCity Premium (EIP) z jednostkami „Pendolino” wraz z "nieracjonalnym rozkładem jazdy dodatkowych pociągów oraz nieskoordynowanej z nim zastępczej komunikacji autobusowej".

Poniżej udostępniamy treść pisma:

Szanowny Panie Ministrze!

To druga moja interwencja poselska w kwestiach wykluczenia komunikacyjnego połączeń kolejowych w woj. zachodniopomorskim. Kilka dni temu, przedstawiłem zapytanie poselskie w kwestii wykluczenia komunikacyjnego Choszczna i powiatu choszczeńskiego w kwestii połączeń kolejowych o charakterze regionalnym (SKM Szczecin) i krajowym (do Warszawy). Obecnie przedstawiam poważny problem tymczasowego wykluczenia komunikacyjnego największego uzdrowiska w Polsce - Kołobrzegu z nieracjonalnym i niekorzystnym w praktyce rozkładem jazdy dodatkowych połączeń kolejowych i nieprzystającej do praktycznych realiów - zastępczej komunikacji autobusowej.

Tak więc, aktualnie trwają prace modernizacyjne i remontowe na szlaku kolejowym, tj. z Kołobrzegu do Gdańska Głównego, na odcinku Lębork-Słupsk oraz prace na szlaku Białogard - Szczecinek i jego konsekwencji w relacji Kołobrzeg - Piła Główna i dalej do Poznania Głównego. Pamiętamy też, że nadal jest brak EIP ze składami „Pendolino” na trasie Kołobrzeg - Kraków Główny, a w rezultacie utrata ważnego połączenia do Gdańska, Warszawy i oczywiście Krakowa.

Ponadto, od października pojawiły się poważne utrudnienia z dojazdem osób studiujących w w/w ośrodkach studenckich. Problem dokładnie opisał portal miastokolobrzeg.pl z dn. 07 października 2024 r. w artykule pt.:„Problem z dojazdem pociągiem na studia” https://miastokolobrzeg.pl/sprawdzamy/34117-problem-z-dojazdem-pociagiem-na-studia.html

Szanowany Panie Ministrze!

Pragnę podkreślić, że misją Spółek Polskich Kolei Państwowych jest wykonywanie wszelkich obowiązków służbowych w procedurach należytej staranności z zapewnieniem utrzymania i obsługi infrastruktury kolejowej w stanie gwarantującym jej sprawność techniczno -eksploatacyjną oraz oczekiwaną niezawodność. Co więcej, mając do dyspozycji Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym nadzorującym i koordynującym działaniami w sytuacjach kryzysowych - z wykorzystaniem elektronicznego Systemu Konstrukcji Rozkładu Jazdy (SKRJ), mamy prawo oczekiwać skoordynowanego i logistycznie sprawnego systemu zarządzania w/w opisanymi sytuacjami.

Dodatkowo pragnę podkreślić, iż POLREGIO (dawniej - Przewozy Regionalne), jako największy w Polsce pasażerski przewoźnik jest przedsiębiorstwem należącym do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., która posiada większościowy pakiet udziałów, ale także z udziałem samorządów wszystkich województw, w tym - z procentowym udziałem woj. zachodniopomorskiego - 2,9%).

Pytania:

1/Czy nastąpi ponowne logistyczne i skoordynowane opracowanie naprawy poważnych problemów w kwestii rozkładu jazdy pociągów ze stacji w Kołobrzegu na w/w trasach kolejowych z podaniem szczegółów do publicznej informacji?

2/Czy były konsultacje i uzgodnienia z poszczególnymi samorządami woj. zachodniopomorskiego, których dotyczy tymczasowe wykluczenie komunikacyjne w zakresie połączeń regionalnych i krajowych?

3/Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury nie ogarnia zastępczej komunikacji autobusowej tak, by była praktyczną i niezawodną oraz skoordynowaną z rozkładem jazdy dodatkowych pociągów w okresie trwania prac modernistycznych i remontów?

4/Czy w/w prace na poszczególnych trasach kolejowych powinny być skumulowane w jednym okresie?

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn