26 października br. na Zalewie Szczecińskim były prowadzone dalsze prace mające za zadanie zlokalizowanie kolejnych szczątków amerykańskiego samolotu B-17G.

Tym razem jednostka pływająca Echo 2 szczecińskiej firmy Escort wraz ze specjalistami z firmy Innomar Technologie GmbH z Rostoku badała muliste dno akwenu. Prace były prowadzone przy pomocy echosondy parametrycznej SES, która w sprzyjających warunkach penetruje osady denne i lokalizuje znajdujące się tam anomalie. Firma Innomar znajduje się w światowej czołówce producentów specjalistycznego sprzętu do prowadzenia podwodnych poszukiwań. Wczoraj po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała najnowszy 6 przetwornikowy Innomar "sixpack" Multi-Transducer Sub-Bottom Profiler. Sprzęt ten pozwala zebrać bardzo dużą ilość danych nawet w bardzo płytkich wodach. Urządzenie jest stosowane do szukania złóż ropy i gazu, badaniu podmorskich rurociągów, kabli, określania stanu fundamentów budowli hydrotechnicznych oraz lokalizowania stanowisk archeologicznych. Wczorajsze prace miały na celu znalezienie i określenie pola szczątków rozbitego amerykańskiego samolotu. Szczególnie zależało nam na sprawdzeniu, co może znajdować się w osadach dennych znajdujących się wokół wystających ponad dno szczątków wraku. Jednostka Echo 2 wypłynęła z portu w Trzebieży, a prace z jej pokładu były prowadzone przez cały dzień. Obecnie trwa analiza zebranych danych, która specjalistom z firmy Innomar zajmie parę tygodni, powstanie m.in. trójwymiarowy obraz warstw dennych. Mamy nadzieję, że użycie najnowszego Sub-Bottom Profilera firmy Innomar pozwoli sporządzić wizualizację w 3d wszystkich anomalii znajdujących się w dnie wokół szczątków samolotu.

Muzeum Oręża Polskiego z partnerami prowadzi od kilku miesięcy badania wraku amerykańskiego samolotu B-17G, znajdującego się na Zalewie Szczecińskim. W sierpniu 2022 r. podczas realizacji projektu: ,,Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” został zlokalizowany wrak samolotu. Miejsce prac zostało wytypowane przez pracowników Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu po analizie wszystkich dostępnych dokumentów oraz informacji, dotyczących katastrofy samolotu B-17G o numerze płatowca 44-8046. W trakcie prowadzonych prac na Zalewie Szczecińskiem jednostka Echo 2 znalazła wrak samolotu w pobliżu miejsca, gdzie Urząd Morski w Szczecinie podczas inwestycji ,,Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” wydobył elementy amerykańskiego bombowca B-17.

DSC03773km

20221026 170024 HDRkm

 

 

20221026 093748km

Udostępnij

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn